Blog . Profile . Archive . Email  


ارشمیدس

 

خاك

دانشمندان خاك را رابطه بين جهان زنده و جهان غيرزنده مي‌‌دانند. به استثناي جانداران دريازي تقريبا" زندگي ساير جانداران به خاك بستگي دارد. انسان و بسياري از موجودات بدون وجود خاك- كه لازمه‌‌ي رشد غلات، ميوه و ديگر گياهان است- نمي‌‌توانند زندگي كنند. با اين حال، در كشور ما خاك اهميت چنداني ندارد و بي ارزش‌‌ترين چيزها را با آن مقايسه مي‌‌كنند. اين در حالي است كه اگر به كشوري آباد و بي‌‌نياز مي‌‌انديشيم، بايد اين طرز فكر را در نسل‌‌هاي آينده عوض كنيم.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 11 بهمن 1389برچسب:,ساعت 18:2 توسط امیرحسین نیک نفس| |

هوازدگي

آب، هوا و نيروي گرانشي سبب به وجود آمدن اين منظره شده است.
سيماي زمين دائم در حال تغيير است. اين تغييرات به طور كلي نتيجه‌‌ي عمل متقابل دو دسته از فرآيندهايي است كه در درون و بيرون زمين فعال‌‌اند. فرآيندهاي دروني كه انرژي خود را از گرماي درون زمين تأمين مي‌‌كنند، سبب تغييراتي بر روي سطح زمين مي‌‌شوند كه زمين‌‌شناسان آنها را سازنده مي‌‌گويند. در واقع اين فرآيندها سبب ساخته شدن ساختمان‌‌هاي جديدي در سطح زمين مي‌‌شوند. چين‌‌خوردگي‌‌ها، آتش‌‌فشان‌‌ها، زلزله و ... از فرآيندهاي دروني‌‌اند.
فرآيندهاي بيروني كه انرژي خود را از خورشيد يا گرانش زمين مي‌‌گيرند، در جهت مخالف فرآيندهاي دروني عمل مي‌‌كنند و سبب تخريب سطح زمين مي‌‌شوند. فرآيندهاي بيروني با اين عمل خود بلندي‌‌ها را از بين مي‌‌برند و گودي‌‌هاي زمين را پر مي‌‌كنند. از اين رو زمين‌‌شناسان به اين فرآيندها مخرب مي‌‌گويند. فعاليت‌‌هايي مانند هوازدگي فيزيكي، هوازدگي شيميايي، حمل و ته‌‌نشيني از فرآيندهاي مخرب به حساب مي‌‌آيند. بايد توجه داشت كه اگر فرآيندهاي بيروني تنها فرآيندهاي فعال در سطح زمين بودند، به زودي سطح زمين هموار مي‌‌شود و سراسر آن را آب مي‌‌پوشاند. آن گاه زمين به صورت سياره‌‌اي مرده درمي‌‌آمد، اما اين سياره، هنوز سياره‌‌اي پويا و فعال است و بين فرآيندهاي دروني و بيروني آن كشمكش خستگي ناپذير جريان دارد.












ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 11 بهمن 1389برچسب:,ساعت 16:47 توسط امیرحسین نیک نفس| |

كاربرد سنگ ها و كاني ها

در طول تاريخ تمدن بشري، همواره انسان سعي در به كارگيري منابع اوليه طبيعت نظير آب، باد و خاك داشته است و همين انگيزه سبب پيشرفت‌‌هاي شگرف در طول قرون و اعصار شده است.
كاربرد موادمعدني در صنايع براي تأمين انرژي و مواد اوليه بعد از جنگ دوم جهاني رشد سريعي پيدا كرده‌‌است. امروزه بيش از 40 نوع سنگ و كاني در صنايع كاربرد دارند. در حال حاضر حيات بسياري از صنايع و بهتر گفته شود فلسفه وجودي بخش عظيمي از صنايع در گرو وجود موادمعدني است. به طور مثال رشد و توسعه صنايع سراميكي به كاني‌‌هايي چون فلدسپات و تالك و رس بستگي دارد.
وابستگي صنايع به مواد اوليه معدني بحدي است كه در بعضي مواقع كارخانه‌‌هاي توليدكننده، اكثرا" خود به فكر اكتشاف و استخراج مواد مورد نياز برمي‌‌آيند و در اين چارچوب مجتمع‌‌هاي صنعتي چند مليتي متولد مي‌‌شوند. اين مجتمع‌‌ها گاهي فعاليت‌‌هاي اقتصادي و سياسي يك كشور و حتي يك منطقه را در كنترل خود درمي‌‌آورند.


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 11 بهمن 1389برچسب:,ساعت 16:35 توسط امیرحسین نیک نفس| |

 

مواد سازنده سنگ كره

ده‌‌ها كيلومتر از قشر خارجي زمين، كه پوسته و قسمت‌‌هاي فوقاني گوشته را شامل مي‌‌شود، مورد توجه خاص زمين‌‌شناسان است. در اين بخش از زمين كه سنگ كره ناميده مي‌‌شود اغلب فرآيندهاي زمين‌‌شناسي فعاليت دارند. يافته‌‌هاي سال‌‌هاي اخير نشان داده است كه بيش از 98 درصد مواد سازنده سنگ كره را 8 عنصر اكسيژن، سيليسيم، آلومينيوم، آهن، كلسيم، سديم، پتاسيم و منيزيم تشكيل داده است. اين عناصر با قرار گرفتن در كنار هم تركيب‌‌هاي گوناگوني را به وجود مي‌‌آورند كه براي آنها اصطلاح كاني را به كار مي‌‌برند. با در كنار هم قرار گرفتن كاني‌‌هاي مختلف، سنگ‌‌هاي گوناگوني به وجود مي‌‌آيند كه روي هم سنگ كره ناميده مي‌‌شوند.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 11 بهمن 1389برچسب:,ساعت 16:33 توسط امیرحسین نیک نفس| |


Power By: LoxBlog.Com